Mijn verander- en communicatie expertise is generalistisch en breed. In de loop der tijd is een een lichte voorkeur ontstaan voor organisaties als gemeenten, waterschappen, onderwijs, zorg en sociaal domein.
Ik spreek de taal, heb een goed gevoel voor de complexe (politieke) verhoudingen en begrijp waar het bij management en mensen in deze organisaties om draait.
Door de steeds sneller veranderende samenleving wordt een grote mate van flexibiliteit en aanpassingsvermogen gevraagd van dienstverlenende organisaties, dus ook overheden/gemeenten. Een van de sleutelwoorden is co-creatie. Co-creatie is zo'n andere manier van werken, denken en handelen. Dat is vaak lastig omdat interne processen hier onvoldoende voor zijn toegerust. Veel gemeenten willen hier mee aan de slag.
Belangrijk in deze fase van communicatie is "Storytelling" Iedereen in de organisatie moet vanuit een logisch, helder en vooral begrijpelijk verhaal weten waarom veranderen noodzakelijk is. Duidelijkheid over het "waarom" levert draagvlak op bij alle betrokkenen. Voor communicatieprocessen betekent dit dat op basis van Storytelling, gekoppeld aan de doelstellingen, de inbreng en oplossingen van medewerkers centraal staan. Zij weten het beste hoe en op welke manier zij invulling kunnen geven aan het aanpassen van processen zodat kan worden voldaan aan de vragen vanuit de samenleving.
Strategie & Co werkt met 4 basispijlers; Informeren, inspireren, bewust worden en intervisie. Medewerkers worden getriggerd om actief deel te nemen. Hiervoor wordt een programma van interventies, themabijeenkomsten en intervisie-momenten opgesteld waarmee direct gestart wordt.
Open, volledig transparant, verrassend, non conformistisch communiceren met vooral ook aandacht voor alle medewerkers in een organisatie. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dat is de manier waarop Strategie & Co werkt.
Het Sociaal Domein wordt gedwongen keuzes te maken. Een duidelijk, helder beleid gericht op efficiency en kostenbesparing is noodzakelijk. Het management van zorginstellingen heeft hier vaak moeite mee. Qualitate Qua doorgegroeid vanuit een zorgcarrière staat de cliënt centraal. Vandaag vraagt om bedrijfsmatige keuzes. Keuzes die enerzijds vragen om empathie, anderzijds om zakelijke maatregelen om te kunnen overleven. Management en medewerkers zijn vaak niet in staat een vertaalslag te maken. Daarom is goede communicatie essentieel. Strategie & Co beschikt over een ruime ervaring in het bemiddelen, oplossen van problemen en in het vertalen van het “zorgjargon” naar concepten die voor iedereen te begrijpen zijn. Gewoon “Jip en Janneke”.
Strategie & Co heeft brede advieservaring binnen het Primair en Voortgezet onderwijs. Zowel binnen de koepels in het VO en PO, maar ook hands on met directies van scholen en docenten. Centraal staat de strategische communicatie naar ouders. Samen kiezen we voor een afgewogen strategie waarbij goede communicatie naar ouders (klanten) en toekomstige klanten van cruciaal belang is voor de overlevingskansen van de school. Door op een originele en verrassende wijze te communiceren met ouders, leerlingen en andere doelgroepen kan een school zich profileren. Dit is belangrijk in een markt waarvan de cijfers en tendensen uitgaan van een structurele krimp in leerlingaantallen van ca 11%.
Effectieve leerling-communicatie is gebaseerd op emotie en sluit aan bij een gevoel van welkom zijn in een omgeving, waarbij de school faciliteert. De externe boodschap moet hierop zijn afgestemd: “Jij, als leerling, bent de spil in onze dienstverlening”. “Wij stemmen ons onderwijs zo veel mogelijk af op jouw talenten en geven je de optimale mogelijkheden om uitstekend te kunnen presteren en jezelf te ontwikkelen.”
Dat vergt een andere manier van denken en moed om de zaken anders aan te pakken. Oude argumenten en waarden waarop een school gekozen wordt vervagen. De centrale vraag wordt: “Hoe krijg ik de leerling en zijn ouders overtuigd om voor ons onderwijs, onze school te kiezen?” Leerlingen en ouders zijn, vanuit marketingcommunicatie, klanten. In onze vraag gestuurde maatschappij betekent dit gepersonaliseerd onderwijs. Als het onderwijsaanbod onvoldoende is afgestemd op de wensen, behoeften en talenten van de individuele leerling zal deze kiezen voor een andere aanbieder. Reistijd is hierbij steeds minder een belemmerende factor. Door goede verbindingen en de digitale snelweg wordt afstand steeds minder belangrijk. De leerlingen moeten de rol van ambassadeur voor jouw school op zich wíllen nemen. De aloude mond tot mond reclame werkt zelfs nu nog perfect. Een positieve mening of advies, één op één overgedragen is van onschatbare waarde. Daar kan geen internetbeoordeling tegenop.
Nog te vaak is de communicatie zendergericht en op basis van onderwerpen die vanuit het onderwijs belangrijk gevonden worden. De boodschap gaat over didactische, pedagogische principes en doelstellingen. Intern wellicht belangrijk, maar het zegt ouders niet veel.
Werken vanuit een thema/boodschap helpt om zaken voor je zelf en leerlingen/ouders helder te krijgen en te houden. Jongeren spreken hun eigen taal. Je moet leren hierin te communiceren anders werkt het niet. Social Media spelen een belangrijke rol, maar ook traditionele media kunnen worden ingezet. Een goede relatie met leerlingen op basis van gelijkwaardigheid vergroot hun betrokkenheid bij jouw organisatie. Mogelijk lastige keuzes worden hierdoor met meer begrip ontvangen. Zo voorkom je dat er een discussie losbarst in de (Social)media waar je geen grip meer op hebt.
Veel van de opdrachtgevers bevinden zich binnen het Midden- en Kleinbedrijf. Geen gemakkelijk segment omdat het hier vooral aankomt op directe en heldere communicatie voor scherpe prijsstellingen. De beschikbare tijd van veel ondernemers is beperkt evenals het budget. Het is altijd een uitdaging om met de beschikbare middelen een maximaal resultaat te bereiken.
Naast werkzaamheden voor kleine ondernemers/winkels, adviseert Strategie & Co ook bedrijven en organisaties die iets groter zijn in omvang. MKB+. Corporate Identity is voor deze ondernemingen belangrijk, maar ook klantbeleving en klantenbinding is zijn speerpunten waar aandacht aan wordt besteedt
Veel mensen dromen van een eigen bedrijf of zelfstandig ondernemerschap. Een eigen onderneming, waarmee je al jouw ervaring en expertise kunt inzetten op dé manier zoals jij dit zelf graag ziet.
Vaak blijft het bij plannen en “ als ik de kans krijg…” maar wanneer grijp je die kans en wanneer laat je hem schieten? Wanneer neem je de beslissing, of beter nog, neem je de goede beslissing? Welke zekerheden geef je op en welke andere zaken krijg je er voor terug?
Is dit voor jou herkenbaar? Ben jij een van die potentiële ondernemers, maar weet je niet of het voor jou wel gaat werken?
Wij helpen je op weg met het maken van de juiste keuzes. We doen dat eerlijk en op basis van (eigen) ervaringen. Niet iedereen is geschikt voor het ondernemerschap. Ook dat vertellen we je eerlijk. Dat is niet altijd plezierig, maar wel de beste manier om teleurstellingen te voorkomen.
Zelfstandig ondernemer zijn is een van de leukste carrières die je kunt hebben. We hebben al heel wat mensen geholpen om deze stap succesvol te zetten. Ook na het opstarten gaat dat advies desgewenst door. Het advies is gebaseerd op jouw eigen visie, jouw plan, jouw ondernemerscapaciteiten en –doelen, jouw inzet en niet onbelangrijk de (financiële) haalbaarheid. Door ons netwerk kunnen we je ook adviseren en in contact brengen met o.a. accountants, juristen, verzekerings- en/of financieel adviseurs.
Dus…heb je dat laatste duwtje nodig? Wil je een objectief, eerlijk en transparant advies waar je iets mee kunt? Investeer dan eerst in jezelf. Het is de moeite waard.
Bel of mail en vraag naar Lon Cimmermans