Mijn ervaring en expertise is breed inzetbaar. Toch is in de loop der tijd een een lichte voorkeur ontstaan voor organisaties als gemeenten, onderwijs, zorg en sociaal domein. Ik spreek de taal, heb een goed gevoel voor de complexe (politieke) verhoudingen en begrijp waar het bij management en mensen in deze organisaties om draait.
Overheid en gemeenten
Door de steeds sneller veranderende samenleving wordt flexibiliteit en aanpassingsvermogen gevraagd. Je merkt dat co-creatie wordt gevraagd, maar hoe doe je dat? Ik merk dat mensen deze andere manier van werken, denken en handelen lastig vinden omdat interne processen hier onvoldoende voor zijn toegerust. Ik werk met 4 basispijlers; Informeren, inspireren, bewust worden en intervisie. Medewerkers worden getriggerd om actief deel te nemen. Hiervoor worden programma's van interventies, themabijeenkomsten en intervisie-momenten opgesteld waarmee direct gestart wordt. Open, volledig transparant, verrassend, non conformistisch met vooral aandacht voor alle medewerkers en de bestaande community's
Sociaal Domein
Het Sociaal Domein wordt gedwongen keuzes te maken. Een duidelijk, helder beleid gericht op efficiency en kostenbesparing is noodzakelijk. Ik merk dat het management hier moeite mee. Enerzijds wordt gevraagd om empathie, anderzijds om zakelijke maatregelen om te kunnen overleven. Ik neem management en medewerkers mee in het maken van de vertaalslag waarbij ik, ook voor de buitenwereld, het “zorgjargon” vertaal naar gewoon “Jip en Janneke”.
Onderwijs
Een behoorlijk aantal jaren adviseer ik met plezier het Primair en Voortgezet onderwijs. Zowel binnen de koepels in het VO en PO, maar ook hands on met directies van scholen en docenten. Door verrassende oplossingen en andere manieren van denken help ik met een bijzondere profilering. Nog te vaak is de communicatie zendergericht en op basis van onderwerpen die vanuit het onderwijs belangrijk gevonden worden. De boodschap gaat over didactische, pedagogische principes en doelstellingen. Intern wellicht belangrijk, maar het zegt ouders niet veel. In mijn visie moet de leerling en ouder zich vooral welkom en gehoord voelen."Jij, als leerling, bent de spil in onze dienstverlening”. “Wij stemmen ons onderwijs zo veel mogelijk af op jouw talenten en geven je de optimale mogelijkheden om uitstekend te kunnen presteren en jezelf te ontwikkelen.” De centrale vraag wordt: “Hoe krijg ik de leerling en zijn ouders overtuigd om voor ons onderwijs, onze school te kiezen?”