Van pionieren krijg ik energie. Uitdagende, complexe en ogenschijnlijk onmogelijke vraagstukken binnen organisatieontwikkelingen, verandertrajecten, positioneringsvraagstukken en crisissituaties hebben mijn voorkeur. Van nul af aan beginnen, open, eerlijk, transparant. Als interimmanager en managementteamlid bij organisaties heb ik, met veel plezier, een brede verscheidenheid aan opdrachten en trajecten uitgevoerd.
Op volgende pagina's staan een aantal interessante business cases. Er is een onderverdeling gemaakt naar Overheid en gemeenten, Sociaal Domein, Onderwijs en MKB+.
Heb je vragen of wil je graag meer weten over de business cases neem dan gerust contact op.
Vanuit een urgente situatie samen met het communicatieteam vorm en inhoud geven aan communicatie. Met respect voor alle betrokkenen adviseren over de samenstelling van het team, de inhuur en samenwerking met externe partijen en samenwerking met stake-, en shareholders. Op basis van de bevindingen adviseren over de (interne)positionering van communicatie binnen de organisatie. Het advies voor een vernieuwde positionering is gebaseerd op mijn visie dat communicatie integraal onderdeel moet uitmaken en betrokken moet worden op het hoogste niveau binnen organisaties. Alleen op deze manier kan communicatie in alle gevallen een adviserende, signalerende en vertegenwoordigende rol spelen in het communicatieveld, zowel intern als extern. Naast deze strategische adviesrol is ook de regierol naar externe partijen, vaak op operationeel niveau, belangrijk. Dit vraagt flexibiliteit en vooral professionaliteit van zowel de communicatieadviseurs alsook de organisatie.
Niet de leiding maar de medewerker staat aan de basis van deze organisatieontwikkelingen. Strategie & Co heeft gewerkt aan een mooie en interessante opdracht bij een gemeente in Midden Limburg; Strategisch (communicatie)advies rondom de organisatie-ontwikkelplannen, waarmee gebouwd wordt aan een vernieuwde, toekomstbestendige gemeentelijke organisatie. Door de steeds sneller veranderende samenleving wordt een grote mate van flexibiliteit en aanpassingsvermogen gevraagd van dienstverlenende organisaties, dus ook overheden. Een van de sleutelwoorden is co-creatie. Co-creatie is zo'n andere manier van werken, denken en handelen. Dat is vaak lastig omdat interne processen hier onvoldoende voor zijn toegerust. Veel gemeenten willen hiermee aan de slag.
Belangrijk in deze fase van communicatie is "Storytelling" Iedereen in de organisatie moet vanuit een logisch, helder en vooral begrijpelijk verhaal weten waarom veranderen noodzakelijk is. Duidelijkheid over het "waarom" levert draagvlak op bij alle betrokkenen. Voor communicatieprocessen betekent dit dat op basis van Storytelling, gekoppeld aan de doelstellingen, de inbreng en oplossingen van medewerkers centraal staan. Zij weten het beste hoe en op welke manier zij invulling kunnen geven aan het aanpassen van processen zodat kan worden voldaan aan de vragen vanuit de samenleving.
We werken met 4 basiscommunicatie pijlers; Informeren, inspireren, bewust worden en intervisie. Medewerkers worden getriggerd om actief deel te nemen. Hiervoor is een programma van interventies, themabijeenkomsten en intervisie-momenten opgesteld waarmee direct na de zomervakantie gestart wordt.
Open, volledig transparant, verrassend, non conformistisch communiceren met vooral ook aandacht voor alle medewerkers in een organisatie. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Dat is de manier waarop Strategie & Co werkt, en dat past uitstekend bij deze opdracht.
Instrumenten die voor deze opdracht ontwikkeld zijn zijn:
Onder de noemer Kr8! wordt de communicatie rondom de organisatieontwikkeling kracht bij gezet. Hiervoor gebruiken we woordreferenties aan Kr8!. Zo kennen we
In het het voorjaar 2018 komt het verzoek van een interim bestuurder om mee te helpen aan de transitie van een Welzijnsorganisatie. Bij deze organisatie werken ca 140 medewerkers en ca 700 vrijwilligers.
Niet alleen is er sprake van transitie, maar ook van een complexe situatie met een tijdelijke Raad van Toezicht en interimfuncties voor de hele directie. Bovendien is er sprake van een volledig verstoorde verhouding met de ondernemingsraad en de belangrijkste opdrachtgevers.
De opdracht omschrijft het reorganiseren van de interne en externe communicatie in relatie tot een organisatieverandering naar zelforganisatie. Hierbij worden verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie verankerd. Bij de start van de opdracht hebben wij een "verwaarloosde organisatie" aangetroffen. Hierdoor is veel energie gestoken in interne communicatie en het herstel van relaties met opdrachtgevers. Er is effectief gewerkt aan het stevig neerzetten van een professionele en zelfbewuste organisatie. Veel aandacht is besteed aan communicatie en de (strategische) positionering van Trajekt. Er zijn duurzame en structurele processen in gang gezet.
Na intensieve search trajecten, waarbij een andere vorm van arbeidsmarktcommunicatie is geïntroduceerd, zijn de sleutelfuncties voor het nieuwe directieteam ingevuld. Er heeft een overdracht plaatsgevonden van de ingezette koers en werkwijze. Het is aan het nieuwe directieteam om hier verder vorm aan te geven.
Het spanningsveld tussen zorgdienstverlening waarbij de cliënt en cliëntparticipatie centraal staat ten opzichte van het maken van noodzakelijke bedrijfsmatige keuzes intrigeert mij.
De zorgsector wordt gedwongen keuzes te maken. Een duidelijk, helder beleid gericht op efficiency en kostenbesparing is noodzakelijk. Het management van zorginstellingen heeft hier vaak moeite mee. Qualitate qua vaak doorgegroeid vanuit een zorgcarrière staat de cliënt centraal. De huidige tijd vraagt om bedrijfsmatige keuzes. Keuzes die enerzijds vragen om empathie, anderzijds om zakelijke maatregelen om te kunnen overleven. Management en medewerkers zijn vaak niet in staat een vertaalslag te maken. Daarom is goede communicatie essentieel. Ik beschik over een ruime ervaring in het bemiddelen, oplossen van communicatieproblemen en in het vertalen van het "zorgjargon" naar communicatieconcepten die voor iedereen te begrijpen zijn. Gewoon "Jip en Janneke".
Resultaat:
Voor deze relatie heb ik meerdere communicatie en coachingsopdrachten uitgevoerd, waaronder het geven van communicatieadvies, het herschrijven van service level agreements, penvoerderschap bij efficiency en effectiviteitprogramma’s, publicaties voor interne communicatie, publicaties voor externe communicatie.
Uitgangpositie
De ontwikkelingen waar de zorgsector de komende tijd voor staat vraagt om gedegen en vooral eerlijke communicatie naar alle stake- en shareholders. Er is behoorlijk wat uit te leggen over beslissingen die, al dan niet gedwongen door (overheids) maatregelen, moeten worden genomen.
Dit is een uitdaging voor iedere communicatieprofessional.
Bovendien heb ik bij opdrachten gemerkt dat ik het erg plezierig vind om te werken binnen organisaties waar mensen met een beperking door middel van bijvoorbeeld cliëntparticipatie een bijdrage willen leveren aan de aanwezige bedrijfsprocessen. Hier een toegevoegde waarde aan leveren is iets waar ik met veel enthousiasme aan wil werken.
De opdracht bestaat uit het verbeteren van de communicatie tussen opdrachtgever en klant/directie.
Het realiseren van een duidelijke positionering van de opdrachtgever als dienstverlener door de taken en verantwoordelijkheden goed te communiceren en de verwachtingen over en weer te managen. Dit moet leiden tot een geoptimaliseerde dienstverlening op basis van goed ondernemerschap, de juiste houding naar elkaar en wederzijds respect.
Resultaat en aanpak
Naar aanleiding van gesprekken heb ik een vertaling gemaakt naar een plan van aanpak. Vanuit dit plan is samengewerkt aan een duidelijke afbakening van taken en verantwoordelijkheden zonder de servicegraad en rol als dienstverlener uit het oog te verliezen. De ondergeschikte rol van de opdrachtgever is losgelaten en we zijn op zoek gegaan naar de grenzen van het functioneren en professionaliteit. Er is aandacht besteed aan een meer zakelijke communicatie, en er is gewerkt aan een betere voorbereiding aan besprekingen en de rol hierin van de opdrachtgever.
We hebben aandacht besteedt aan het bewuster omgaan met communicatie en de effecten hiervan.
Er is een actieplan opgesteld, waarbij met name een individuele benadering van de teammanagers centraal staat.
Door middel van duidelijke communicatie(middelen) zijn we in staat geweest het verwachtingspatroon van de klant te managen.
Bij deze opdracht staat de onderlinge acceptatie en communicatie van en naar de opdrachtgever (interne dienstverlener) en directie (klant) centraal. Er is sprake van een ontbreken van senioriteit aan de kant van de opdrachtgever, waardoor deze niet altijd serieus genomen wordt. Bovendien is er door verschillende oorzaken sprake van miscommunicatie. Dit komt omdat de rollen, taken en verantwoordelijkheden niet duidelijk zijn.
Organisatorische,- operationele zaken en communicatie onderwerpen zijn in veel gevallen binnen deze relatie nauw met elkaar verbonden. Beide partijen zijn niet in staat de meerwaarde van een centraal geleide dienstverlening te vertalen en te verzilveren.
De klant is van mening dat de opdrachtgever te veel stuurt op processen en rapportages. Bij veranderingen of activiteiten van de dienstverlener wil hij in een vroeg stadium geïnformeerd worden omdat deze vaak direct van invloed zijn de primaire processen.
Er is sprake van verschillende verwachtingspatronen. De klant verwacht betrokkenheid en empathie. Hij ervaart de opdrachtgever als een goede dienstverlener maar zonder emotie die niet cliëntgericht denkt en die zich niet aanpast aan zijn tempo. De opdrachtgever gaat te snel, zaken worden met veel bravoure geïntroduceerd, waarna er een lange periode niets gebeurt. Dit zorgt voor onrust binnen de organisatie. Door deze onduidelijkheden wordt er van beide zijden naar elkaar gewezen.
Resultaat
Door regelmatig te met alle betrokkenen te evalueren is er begrip ontstaan voor de handelwijze van iedereen. Meer begrip leidt tot effectiever overleg met respect voor elkaars taken en verantwoordelijkheden. Hierdoor is rust gecreëerd en heeft men leren luisteren naar de gesprekspartners. De senioriteit van de klant is sterk verbeterd door één op één evaluatie- en coachende gesprekken. Hierdoor is een bewustwordingsproces in gang gezet en is de zelfverzekerdheid sterk gestegen. Dit heeft weer geleid tot een volledig acceptatie van de zijde van de klant. De opdrachtgever heeft veel meer de rol van adviseur op zich genomen.
Aanpak
Er is gestart met het, voor een bepaalde periode, strak aanzetten van de communicatie op basis van een duidelijke functionele organisatorische scheidslijn. Leidraad is de operationele verantwoordelijkheid. Dit betekent dat de opdrachtgever communiceert met de klant op directieniveau. Op het moment dat er gecommuniceerd moet worden met medewerkers van de klant is de klant hiervoor zowel operationeel als inhoudelijk verantwoordelijk.
Aan de hand van een serie gesprekken met directies en vooral medewerkers is een inventarisatie gemaakt en zijn meerdere adviezen geformuleerd die betrekking hebben op het effectief positioneren van de opdrachtgever. Belangrijk aspect voor het slagen van de opdracht is de open en constructieve opstelling van alle betrokkenen en de wijze van acceptatie van de gevraagde en ongevraagde adviezen.
De communicatie is ingezet vanuit de “ontvanger” en niet meer “zendergericht”. “Wij willen jullie helpen en doen daarom iets” en niet “wij doen iets om jullie te helpen:” De klant vraagt naar oplossingen daarom is gestopt met de overkill aan informatie met betrekking tot de argumentatie waarom een keuze is gemaakt. De oplossing staat centraal en niet de weg er naar toe.
Een van de oplossingen die bijgedragen hebben aan meer wederzijds begrip is de invoering van operationeel overleg waaraan opdrachtgever en klant deelnemen. Hierdoor ontstaan korte en heldere communicatielijnen
Bij een sociale werkvoorziening heb ik gewerkt aan trajecten om de organisatie mee te nemen in een transitieproces van ambtelijke organisatie naar een marktgerichte organisatie. Hierbij is de organisatie ook commercieel sterker gepositioneerd. Er is een nieuw bedrijf gestart waarbij een succesvolle samenwerking tussen sociale werkvoorziening en een commerciële marktpartij werd gerealiseerd. Deze projectaanpak en dit concept hebben landelijk navolging gekregen. Voor mij is de spil in deze trajecten altijd de medewerker en zijn mogelijkheden. Het maximale uit medewerkers halen en zoals bij een SW-organisatie, rekening houdend met zijn of haar beperkingen. Het stimuleren en creëren van kansen voor deze mensen op de arbeidsmarkt heb ik altijd als een uitdagende doelstelling ervaren. Hierin succesvol zijn werkt voor mij als een katalysator.
Voor scholengemeenschappen in het midden van het land heb ik geadviseerd en een voorstel gedaan over de juiste naam van de stichtingen die samen als één koepel verder zijn gegaan. Een voorwaarde was dat één bestaande naam als gevestigde naam behouden moest blijven. De differentiatie moest wel duidelijk worden. Er zijn meerdere mogelijkheden om dit naamprobleem aan te pakken. Een toevoeging als ‘Leerdomein’ of ‘Onderwijskoepel’ ligt dan voor de hand.
Een van mijn uitgangspunten is dat de leerlingen trots kunnen zijn op de naam van hun school en deze ook kunnen duiden. Een voorwaarde is dat de leerlingen de toevoeging snappen en kunnen toepassen zonder dat er sprake is van een kinderlijk begrip. Uiteindelijk is besloten, ook kostentechnisch, de bestaande naam en de bestaande branding te handhaven en voor de bovenbouw de toevoeging Senior College te gebruiken. Hierdoor wordt er binnen de koepel voldoende onderscheid gemaakt tussen PO en VO en blijft de bestaande naam ook in de nieuwe merknaam bij het Senior College gehandhaafd i.v.m. de herkenbaarheid in de markt. Ik heb ook geadviseerd om een nieuwe pay off "ontdekken, studeren & meer" te gebruiken vanwege de herkenbaarheid van de koepel bij nieuwe leerlingen en ouders.
Op verzoek van een VO organisatie heb ik geadviseerd in een proces rondom kwaliteit en huisvestingsproblematiek. Door de opdrachtgever is een nieuwe visie ontwikkeld en deze moet door de achterban worden gedragen en goedgekeurd. In samenspraak met de directie en ambtelijk secretaris is een strategisch communicatietraject en visiedocument opgesteld waarin deze visie duidelijk wordt uitgelegd naar alle stake- en shareholders.
De organisatie heeft moeite met het scoren van opdrachten. In de afrondende verkoopgesprekken wordt door potentiële klanten meestal kozen voor de dienstverlening van een concurrent. Er is sprake van een te eenzijdig gerichte acquisitie op Limburg, bovendien is de verkoopstrategie gebaseerd op een overrompelingstactiek.
Realiseer een Sales & Marketingafdeling en adviseer m.b.t. relatiemanagement, verkoop en communicatie. Draag zorg voor een marktgerichter denken en bewustwordingsproces binnen de organisatie d.m.v. sparren met en coachen van directie, staffunctionarissen en medewerkers met als uiteindelijk doel een marktverbreding en omzetstijging.
Resultaat:Een andere verkoopstrategie en een bredere marktoriëntatie heeft er voor gezorgd dat de naamsbekendheid en het marktaandeel buiten Limburg fors is toegenomen. Hierdoor is een gezonde en gecontroleerde groei gerealiseerd. Door de cultuuromslag is een veranderingsproces in gang gezet. Dit heeft geresulteerd in een forse omzetstijging van ca 15%, (voornamelijk gerealiseerd buiten Limburg) en implementatie van een afdeling Marketingcommunicatie, waarvoor één medewerkster is aangenomen op basis van het hiervoor opgestelde nieuwe functieprofiel.
In het kader van marktverbreding heb ik ook gesproken met mogelijke fusiekandidaten. Ik heb initiërende gesprekken gevoerd met de directies van vergelijkbare organisaties in Noord-Brabant. Dit is ook de reden dat er een nevenvestiging is geopend in Eindhoven met als doel een duidelijke penetratie en zichtbare aanwezigheid in de regio Brabant.
Uitgangspositie:
De organisatie heeft ten tijde van de opdrachtca 80 medewerkers. Het pakket van dienstverlening omvat personele- en salarisadministratie, financiële administratie & consultancy. Landelijk staat de organisatie op de 4eplek qua omvang van de dienstverlening in de branche en bedient zij 350 middel tot grote voornamelijk regionale klanten.
Aanpak: Kennismaken en in dialoog gaan met staf en medewerkers was een van mijn eerste maar ook blijvende acties, vanuit mijn visie dat medewerkers de belangrijkste pijler vormen van een organisatie. Cultuur, draagvlak en gedrag zijn belangrijke eigenschappen van een organisatie om de juiste veranderingen te kunnen doorvoeren in een tempo dat de organisatie ook kan bijhouden.
Vervolgens ben ik gestart met het structureren van het verkoopproces en inzichtelijk maken van het opdracht- en offertetraject, gekoppeld aan een resultaten overzicht. Vanuit een bij de organisatie passende strategie het verkoopproces vormgegeven. Regelmatig meegegaan op acquisitiegesprekken bij key-accounts en prospects, deze voorbereid en achteraf gezamenlijk geanalyseerd. Ik ben veelvuldig in dialoog gegaan met de directie en staf om op deze wijze resultaatgericht te werken aan implementatietrajecten op het gebied van toekomstgericht strategisch beleid. Gesprekken gevoerd met andere marktpartijen om de nieuw ontwikkelde visie te toetsen, steeds uitgaand van de eigen kracht van de organisatie.
Hierbij veel gebruik gemaakt van het principe “out of the box” denken en getracht een creatief denkproces in gang te zetten door middel van presentaties en themadagen.
Opdrachtomschrijving:
Verzorg een communicatietraject rondom de positionering van de basisschool waarbij de uitkomsten van een door mij uitgevoerde opdracht in een eerder fase moeten worden getoetst op actualiteit. Maak een vertaalslag naar het "nu" en adviseer over de te volgen route om te komen tot een verbeterde positionering.
Resultaat en aanpak
Er is gestart met een teamsessie met als doel de uitkomsten te toetsen aan de huidige situatie.
Deze heeft ook in een aangepaste vorm plaatsgevonden met ouders/MR/OR.
De uitkomsten van deze sessies zijn vertaald naar een vernieuwd/aangepast communicatieplan waarna een terugkoppeling plaatsvindt naar de betrokken teamleden en oudergeledingen. Op basis hiervan wordt bekeken welke communicatiemiddelen moeten worden ingezet om de gewenste positionering te bereiken.
Een horeca-ondernemer runt een succesvolle brasserie in het centrum van een stad in Noord Limburg. Hij realiseert zich echter dat de meeste klanten graag terugkomen maar ook vergrijzen. Strategie & Co is gevraagd een strategie te bedenken waardoor meer locale gasten (stadsgenoten) de weg naar de brasserie vinden.
Resultaat en aanpak
Op basis van gesprekken vormt zich een beeld van de onderwerpen die van belang zijn voor een goede en effectieve positionering. We hebben samen een nieuwe positioneringsplan gemaakt en een nieuwe Look & Feel gecreëerd bestaande uit een nieuw interieur en een nieuwe tot in detail doorgevoerde huisstijl inclusief fotografie en nieuwe website.Mede door een gerichte triggers op social media en de tot de verbeelding sprekende website heeft het klantenbestand zich fors uitgebreid met vooral, zoals bedoeld, lokale gasten.
Dit heeft weer geleid tot een significante stijging van de omzet.
Een relatie wil een zo breed mogelijke groei realiseren binnen de markt waarin zij opereren. De groei moet ook worden gerealiseerd door een upgrading van de dienstverlening. Bovendien stelt de overheid steeds hogere opleidingseisen aan de competenties van de organisatie. Er is sprake van een synergie-effect op de twee belangrijkste diensten die geleverd worden. Ik ben gevraagd mee en na te denken over de herpositionering van deze organisatie.
Resultaat en aanpak
Vanuit een door mij veel gehanteerd projectmodel ben ik gestart met gesprekken met de twee directieleden. Op basis van gesprekken vormt zich een beeld van de onderwerpen die van belang zijn voor een goede en effectieve positionering. Een analyse van deze gesprekken geeft een beeld van de basis waarop gestart kan worden met een voorstel tot positionering. Er is gewerkt met een Moodboardsessie, waarbij de huidige situatie in beeld wordt omgezet naar de gewenste situatie.
Na een conceptrapportage is een positioneringsplan opgesteld. In dit plan zijn keuzes gemaakt voor strategie en uitwerking van communicatie items.
De organisatie moet zich hernieuwd op de kaart zetten. Nog niet zo lang geleden werd de organisatie in één adem genoemd als er gesproken werd over autorijlessen of autoverhuur.
De organisatie heeft een vertrouwde naam bij de oudere generatie. De jongere generatie is minder bekend met de organisatie. Dit moet verbeteren en met name resulteren in meer klanten voor de verkeersschool.
Resultaat en aanpak
Na een inventarisatie is bepaald dat er onderscheid wordt gemaakt tussen B tot B en B to C positionering. We hebben nieuwe kernpunten bepaald voor de Marketingcommunicatie. Er is gedacht over een pay-off.
B tot C; Basisgedachte is de invulling van een mobiliteitsconcept. Alles van Verkeersschool, dagverhuur en shortlease van alle mogelijke vervoermiddelen wordt geleverd. Eigentijds, flexibel, met uitstekend materiaal in staat om maatwerk te leveren. De organisatie communiceert op basis van impulsplaatsingen, dus weinig gestructureerd. Ik heb voorgesteld een aantal standaard advertenties te ontwerpen die consequent worden gebruikt. Door gebruik te maken van standaardformaten (millimeters) wordt bespaard op kosten en blijft er sprake van een consistent beeld naar buiten.
B tot B; De organisatie wil naast een positionering als rijschool ook een positionering als top kwaliteitsdienstverlener in mobiliteit
Basisgedachte is de invulling van een mobiliteitsconcept waarbij dagverhuur en shortlease van alle mogelijke vervoermiddelen wordt geleverd. Top service. Eigentijds, flexibel, met uitstekend materiaal, in staat om maatwerk te leveren. Een concept waarin het “Zwitserlevengevoel” wordt opgewekt. Dit is vertaald naar een nieuwe website, brochure en drukwerk.
Bij deze opdracht is de vraag van de directie ogenschijnlijk duidelijk, De organisatie moet gaan functioneren als een team. Het verleden is niet meer.
De organisatie is geworden tot een bedrijf waarin naar eigen goeddunken, ideeën, eigen inzichten, en zelfs eigen visies van medewerkers bepaald wordt wat goed is of fout, wat er gebeuren moet of juist niet. De teamgeest is veel te weinig ontwikkeld. Er is geen oprechte aandacht voor elkaar
Er is te weinig respect voor ieders mening, vakmanschap en ideeën. Dit neigt soms naar respectloos. Respectloos naar elkaar, de organisatie en de directie. Er is te weinig echt gestructureerd overleg. Werkoverleg moet worden ingevoerd.
De directie is resultaat gedreven, soms ongeduldig c.q. onrustig, hierdoor vaak verkeerde toonzetting naar personeel. De assistent van de directie is gedreven maar snel uit balans. Heeft moeite met de onduidelijkheid van eindverantwoording en beslissingsbevoegdheid. Is echter flexibel en bereidt tot aanpassingen tbv de organisatie.
Intern heeft het bedrijf een onduidelijke positionering, wie doet wat en is waar verantwoordelijk voor. Door de onduidelijkheid vaak ook onrustige sfeer, dit merkt een klant.
Ook de externe positionering is onduidelijk. Wat wil je nu zijn en uitstralen. Lever je maatwerk of ben je een dozenschuiver. Hier moeten keuzes worden gemaakt. Er is sprake van een interne concurrentiestrijd. Dit wordt openlijk bij klanten uitgevochten.
Resultaat en aanpak
Er wordt gefocust op Missie, visie, persoonlijke en collegiale sfeer, verkoopstrategie en positionering. Als je respect wilt voor je werk of als collega dan moet dit wederzijds zijn, dat moet je verdienen maar het moet vooral oprecht zijn. Echte aandacht voor elkaar is hierin belangrijk.
Het bedrijf wil graag gezien worden als een inspirerende speciaalzaak. Kleinschalig, waar iedereen de klanten kent, servicegericht en met geduld en vakmanschap werkend voor de klant.
Passie moet terugkomen in het hele proces. Dit betekent ook dat je wel eens de veilige maar platgetreden paden moet durven verlaten.
Ik heb de directie geadviseerd alles zo veel mogelijk positief op te pakken, te appeleren aan het gewenste teamgevoel en ook uit te leggen wat hiermee wordt bedoeld. Ook ogenschijnlijk negatieve signalen en opmerkingen moeten serieus worden genomen. Vaak is het een schreeuw om aandacht/respect.
Door consequent zelf door te bouwen aan het concept wordt vanzelf respect afgedwongen. Veranderingen of verbeteringen Top Down doorvoeren werkt averechts. Door nu even iets afstand te nemen ontstaat er rust in de organisatie. De medewerkers zullen met de ideeën verder moeten.
Gezien de omstandigheden zal de directie duidelijk en helder uitleg moeten geven over de te varen koers en de wijze waarop men dit wil bereiken. Als er medewerkers zijn die niet in deze setting willen werken, zich dus buiten het team blijven plaatsen moet duidelijk zijn dat dit consequenties heeft, ook al kan de organisatie zich geen kleiner team veroorloven.
In verband met haar ambities voor de toekomst wil het winkelcentrum de marketingcommunicatie gaan intensiveren en herstructureren. De huidige situatie is de basis. Vanuit deze basis worden onderwerpen geïnventariseerd, beschreven en ontwikkeld. Hieruit wordt, in combinatie met de wensen en ambities het communicatieconcept bepaald. Interactieve communicatie (website, Social Media) zal een centrale rol gaan innemen in de communicatie naar de markt.
Resultaat
Het adviestraject heeft geresulteerd in een geheel nieuwe huisstijl, inclusief een pay-off. Er is advies uitgebracht met betrekking tot marketingcommunicatie, ondersteuning met betrekking tot doelgroepen en marktbenadering, begeleiding en uitwerking van de visuele communicatiemiddelen en huisstijlbewaking
Alle middelen met betrekking tot printmedia zijn door mij ontwikkeld en uitgewerkt tot een consistente lijn.
Aanpak
In het centrum bevinden zich meer dan 50 winkels. Dit zijn naast de grootwinkelbedrijven en ketens ook zelfstandige ondernemers. Gezien de relatief beperkte beschikbaarheid van ondernemers streef ik naar korte communicatielijnen. Er wordt gebruik gemaakt van een projectmodel waardoor een efficiënte en effectieve doorloop van werkzaamheden is gegarandeerd. Voor de ondernemers is dit een prima houvast. Na een aantal presentaties, waarin de keuzes worden toegelicht is er een plan van aanpak geschreven. Op basis van dit plan zijn alle communicatie-instrumenten uitgewerkt, inclusief een Narrowcastingsysteem (beeldschermen in de openbare ruimtes)
Opdrachtomschrijving
Het adviseren en begeleiden in het optimaliseren van de rol als directeur van het bedrijf. Het advies is breed en zal meerdere onderwerpen omvatten. Door middel van een structurele opbouw werken aan resultaat.
Aanpak
Er is door middel van een aantal gesprekken gewerkt aan de structuur en dagelijkse uitvoering van de onderneming en de rol van de ondernemer hierin. Er is aandacht besteedt aan de rol van de eigenaar/manager i.c. Hoe manage ik een onderneming en hoe houd ik plezier in het aansturen van medewerkers. Er is gewerkt aan de senioriteit en managementstijl . Er is gekeken naar het businessplan, klantcontacten en debiteurenbeheer, marktontwikkelingen, marktconformiteit en toekomstvisie. Ook is de invloed van derden op de managementstijl van de directeur besproken.
De samenvattingen van de besprekingen zijn vertaald naar verbeteracties.